TIC TRAINING

Stem 4Teachers

Tallers STEM pels centres docents

 
 

Presentació: Stem 4Teachers

Stem 4Teachers, és una formació per docents de primària i secundària en temes STEM, per ajudar a orientar i a motivar els nens, i concretament, les nenes cap aquests estudis.

Només un 6% dels alumnes de Batxillerat trien una enginyeria TIC, i d' aquests, 1 de cada 5 és noia. Les dades a l'FP són encara més baixes. Les organitzacions necessiten rebre més currículums de nois i noies STEM, captar més talent per ser més competitius. Cal impulsar les vocacions STEM, en general, i de les de dones en particular. En aquest sentit un criteri important del programa Stem 4Teachers és que dels mestres formats, un 50% siguin dones, que després puguin actuar com a referent per les nenes del seu centre.

En aquest document et presentem el conjunt de tallers Stem 4Teachers, per tal que pugueu escollir un per centre i fer-lo sense cost a les vostres aules:

  1. Scratch.
  2. Impressió 3D i Tinkercad.
  3. Programació creativa amb micro:bit i MakeCode.
  4. La ciència darrera del vol: Avions de paper.

Els tallers estan impartits per professionals experts en formació al professorat, que ja han desenvolupat, amb èxit, aquestes activitats en altres centres. Les sessions es desenvolupen a l’ aula durant l’horari escolar amb el professorat i els alumnes (nombre d' alumnes previstos:30)

Explorem els tallers? Endavant!

 
 

Scratch

Scratch és un llenguatge de programació especialment dissenyat perquè tothom pugui iniciar-se en el món de la programació. Serveix per a crear històries interactives, jocs i animacions; a més de facilitar la difusió de les creacions finals amb altres persones via Web. Molt adequat per interioritzar el pensament computacional, i per preparar el terreny per aprendre altres llenguatges de programació en un futur.

Continguts

  • Taller d'introducció (Comunitat, filosofia, classes, i creació d'una persecució bàsica). Iniciació a la programació per blocs. programació d'un projecte de persecució de dos personatges.
  • Creació d'un test de preguntes en Scratch sobre un tema que dominem per ser respost per la resta de participants.
  • Creació d'una recepta interactiva en Scratch. Creació d'un videojoc culinari.

Durada: 3 hores

Metodologia: Activa i participativa. Una sessió amb el formador i un altre amb el formador de "coach" del docent a l 'aula.

 
 

Impressió 3D i Tinkercad

Durant el taller, s'aprèn a dissenyar en 3D amb un programa d'introducció al modelatge, i a assabentarse de com funcionen les impressores 3D per entendre el flux que fa el filament des que s'introdueix fins a convertir-se en la figura.

També s'aprendran les característiques que han de tenir els fitxers 3D per tal que la impressora els pugui processar correctament.

Continguts

  • Sessió Tinkercad, disseny 3D. Desenvolupament del primer disseny en 3D.
  • Sessió Cura i configuració dels fitxers abans d'imprimir. Abans de la impressió d'un projecte, s'ha de donar les ordres oportunes a la impressora per configurar la impressió 3D.
  • Sessió impressora 3D. Materialització dels projectes mentre es segueix dissenyant.

Durada: 3 hores

Metodologia: Activa i participativa. Una sessió amb el formador i un altre amb el formador de "coach" del docent a l 'aula.

 
 

Programació creativa amb micro:bit i MakeCode

El gran potencial d'aquesta petita placa, la micro:bit, permet dur la robòtica i els projectes maker més enllà. A més, el seu entorn de programació en línia, molt similar a Scratch, és tant intuïtiu com complet.

Aquesta formació té com a objectiu principal capacitar a docents perquè puguin comprendre el funcionament i les possibilitats dels micros:bit. Per així poder-la aplicar a través de diferents reptes amb el seu alumnat.

Altres Objectius:

  • Conèixer l’entorn de programació de micro:bit.
  • Desenvolupar programes amb la placa micro:bit.
  • Utilitzar diferents estructures de programació.
  • Programar diversos tipus de components avançats amb la Micro:shield.
  • Interpretar un diagrama de flux per a la resolució d’un problema de programació.

El taller inclou el material didàctic programable per a 6- 8 hores, el lloguer de kit de robòtica (1 per cada 3 alumnes) i els fungibles per fer projectes maker.

Durada:

2 hores de formació al professorat presencials. 1 hora de suport a l’aula per línia.

 

Taller de Programació i Robòtica

 

Continguts

  • Placa micro:bit.
  • Entorn de programació de micro:bit: MakeCode.
  • Programació per blocs amb micro:bit.
  • Sensors i actuadors.
  • Estructures de programació.
  • Variables.
  • Bucles.
  • Condicionals.
  • Diagrames de flux.

Metodologia: Activa i participativa. Una sessió amb el formador i un altre amb el formador de "coach" del docent a l 'aula.

Activitats

  • Introducció a micro:bit. Introducció a la programació i la robòtica (20 -30 min.).
  • Interaccions amb la pantalla LED. Treball per reptes amb micro:bit i el seu entorn de programació (30-40 min).
  • El condicional. Aprendre a fer servir l’estructura de programació ‘Condicional’. S’introdueix el concepte de diagrames de flux, la seva interpretació i elaboració (30-40 min).
  • Alarma de moviment. Muntar i programar un detector de moviment amb alarma. Activar i desactivar l’alarma (40-50 min).
  • Caixa de música. Construcció d'una caixa de música de cartolina i programació dels seus components (90-120 min).
  • Generador eòlic. Aprendre a llegir els pins d’entrada de la micro:bit i a comunicar la placa amb l’entorn MakeCode. Presentació d'un repte matemàtic per treballar les diferents dades obtingudes (2-3 h).
 

La ciència darrera del vol: Avions de paper

 

El projecte Avions de paper és un projecte STEM que permet treballar els continguts específics de matèries com les matemàtiques: la proporcionalitat, l'estimació, el càlcul, la mesura i l'estadística; la física: les forces, l'espai, el temps i la velocitat; i la tecnologia: l'electrònica, els circuits elèctrics i la construcció de màquines simples. D'altra banda, facilita la pràctica d'aquestes disciplines des de l'experimentació, el debat i la reflexió al llarg de tot el procés d'aprenentatge. El projecte consta de 5 fases, cada fase disposa d'entre 3 i 5 activitats que donen, al docent, la possibilitat de treballar només algunes d'elles o de fer la totalitat de les sessions, permetent així, diferents graus d'aprofundiment dels conceptes

El taller inclou 3 paquets de material reutilitzable per altres sessions, format per:

  • 1 llançadora
  • 1 trípode per a la llançadora
  • 1 metre
  • 1 transformador per a la llançadora

Continguts - Fases:

Presentació i planificació. Específic pel professorat ( 1h).

Investigació.  Fase de familiarització amb els avions de paper. Primera aproximació al disseny experimental.(2h)

Disseny. Disseny de l'experiment per estudiar com influeix a la llargada del seu vol la posició on afegim pes a l'avió.(2h)

Construcció. Construir el que s'ha dissenyat en la fase anterior i incorporar una llançadora automàtica per fixar més variables.(4h)

Anàlisi. La fase gira entorn de la realització de l'experiment recollint totes les dades fent diferents repeticions, i analitzar-les per reflexionar i treure'n conclusions.(4h)

Acció. Concurs final on els joves hauran d'aplicar tot el que han descobert durant el projecte.(2h)

Els facilitadors acompanyen els docents un total de 5 hores repartides en taller i assessorament. El contingut final és de 15 hores d'activitats per donar continuïtat, després del taller i durant el curs, amb materials preparats per l'organització del taller.

Qui som ?

L’Associació Educativa Itscool, fundada l’any 2013, pretén promoure i motivar cap als estudis vinculats a les carreres de Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) entre els joves de Primària i Secundària, els professors i escoles i les famílies. El comitè d’impuls el formen les universitats i escoles universitàries de Catalunya que ofereixen graus TIC, la Generalitat (Ensenyament, Polítiques Digitals i la Secretaria d'Universitats), els col·legis profesionals, la Federació de Pares i Mares d’Alumnes de Catalunya, la Fundació Barcelona FP amb el suport d’empreses privades.

Stem 4Teachers és el resultat de la col·laboració i sinergies de diferents organitzacions i empreses

Si ets una escola o un institut i tens interès a participar en el Programa Stem4Teachers, si us plau, omple el qüestionari Situació STEM al centre docent per conèixer la situació STEM al teu centre. Un cop fet, et contactarem. Moltes gràcies!

Qüestionari

Pots descarregar tota la informació aqui:

Descarregar PDF

Amb el patrocini de

Més informació

comunica@itscool.cat