Stem 4Teachers, és una formació per docents de primària i secundària en temes STEM, per ajudar a orientar i a motivar els nens, i concretament, les nenes cap aquests estudis.
Només un 6% dels alumnes de Batxillerat trien una enginyeria TIC, i d' aquests, 1 de cada 5 és noia. Les dades a l'FP són encara més baixes. Les organitzacions necessiten rebre més currículums de nois i noies STEM, captar més talent per ser més competitius. Cal impulsar les vocacions STEM, en general, i de les de dones en particular. En aquest sentit un criteri important del programa Stem 4Teachers és que dels mestres formats, un 50% siguin dones, que després puguin actuar com a referent per les nenes del seu centre.
En aquest document et presentem el conjunt de tallers Stem 4Teachers, per tal que pugueu escollir un per centre i fer-lo sense cost a les vostres aules:
Els tallers estan impartits per professionals experts en formació al professorat, que ja han desenvolupat, amb èxit, aquestes activitats en altres centres. Les sessions es desenvolupen a l’ aula durant l’horari escolar amb el professorat i els alumnes (nombre d' alumnes previstos:30)
Explorem els tallers? Endavant!
Scratch és un llenguatge de programació especialment dissenyat perquè tothom pugui iniciar-se en el món de la programació. Serveix per a crear històries interactives, jocs i animacions; a més de facilitar la difusió de les creacions finals amb altres persones via Web. Molt adequat per interioritzar el pensament computacional, i per preparar el terreny per aprendre altres llenguatges de programació en un futur.
Durada: 3 hores
Metodologia: Activa i participativa. Una sessió amb el formador i un altre amb el formador de "coach" del docent a l 'aula.
Durant el taller, s'aprèn a dissenyar en 3D amb un programa d'introducció al modelatge, i a assabentarse de com funcionen les impressores 3D per entendre el flux que fa el filament des que s'introdueix fins a convertir-se en la figura.
També s'aprendran les característiques que han de tenir els fitxers 3D per tal que la impressora els pugui processar correctament.
Durada: 3 hores
Metodologia: Activa i participativa. Una sessió amb el formador i un altre amb el formador de "coach" del docent a l 'aula.
El gran potencial d'aquesta petita placa, la micro:bit, permet dur la robòtica i els projectes maker més enllà. A més, el seu entorn de programació en línia, molt similar a Scratch, és tant intuïtiu com complet.
Aquesta formació té com a objectiu principal capacitar a docents perquè puguin comprendre el funcionament i les possibilitats dels micros:bit. Per així poder-la aplicar a través de diferents reptes amb el seu alumnat.
Altres Objectius:
El taller inclou el material didàctic programable per a 6- 8 hores, el lloguer de kit de robòtica (1 per cada 3 alumnes) i els fungibles per fer projectes maker.
Durada:
2 hores de formació al professorat presencials. 1 hora de suport a l’aula per línia.
Metodologia: Activa i participativa. Una sessió amb el formador i un altre amb el formador de "coach" del docent a l 'aula.
El projecte Avions de paper és un projecte STEM que permet treballar els continguts específics de matèries com les matemàtiques: la proporcionalitat, l'estimació, el càlcul, la mesura i l'estadística; la física: les forces, l'espai, el temps i la velocitat; i la tecnologia: l'electrònica, els circuits elèctrics i la construcció de màquines simples. D'altra banda, facilita la pràctica d'aquestes disciplines des de l'experimentació, el debat i la reflexió al llarg de tot el procés d'aprenentatge. El projecte consta de 5 fases, cada fase disposa d'entre 3 i 5 activitats que donen, al docent, la possibilitat de treballar només algunes d'elles o de fer la totalitat de les sessions, permetent així, diferents graus d'aprofundiment dels conceptes
El taller inclou 3 paquets de material reutilitzable per altres sessions, format per:
Presentació i planificació. Específic pel professorat ( 1h).
Investigació. Fase de familiarització amb els avions de paper. Primera aproximació al disseny experimental.(2h)
Disseny. Disseny de l'experiment per estudiar com influeix a la llargada del seu vol la posició on afegim pes a l'avió.(2h)
Construcció. Construir el que s'ha dissenyat en la fase anterior i incorporar una llançadora automàtica per fixar més variables.(4h)
Anàlisi. La fase gira entorn de la realització de l'experiment recollint totes les dades fent diferents repeticions, i analitzar-les per reflexionar i treure'n conclusions.(4h)
Acció. Concurs final on els joves hauran d'aplicar tot el que han descobert durant el projecte.(2h)
Els facilitadors acompanyen els docents un total de 5 hores repartides en taller i assessorament. El contingut final és de 15 hores d'activitats per donar continuïtat, després del taller i durant el curs, amb materials preparats per l'organització del taller.
L’Associació Educativa Itscool, fundada l’any 2013, pretén promoure i motivar cap als estudis vinculats a les carreres de Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) entre els joves de Primària i Secundària, els professors i escoles i les famílies. El comitè d’impuls el formen les universitats i escoles universitàries de Catalunya que ofereixen graus TIC, la Generalitat (Ensenyament, Polítiques Digitals i la Secretaria d'Universitats), els col·legis profesionals, la Federació de Pares i Mares d’Alumnes de Catalunya, la Fundació Barcelona FP amb el suport d’empreses privades.
Stem 4Teachers és el resultat de la col·laboració i sinergies de diferents organitzacions i empreses